+40 722 305 194 office@eurostandard.ro

Bannerul este un material plastic flexibil, avand numeroase utilizari in industria publicitara sau in constructii. Mai este cunoscut si sub urmatoarele denumiri : frontlit banner, vinil banner, pvc banner, blockout banner, backlit banner.

1. Descriere generala banner

Bannerul este un material plastic flexibil, avand numeroase utilizari in industria publicitara sau in constructii. Mai este cunoscut si sub urmatoarele denumiri : frontlit banner, vinil banner, pvc banner, blockout banner, backlit banner.

2. Compozitia chimica banner

Bannerul este un material plastic produs din doi compusi : poliester¹ si vinil².
Ceea ce ofera rezistenta materialului este tesatura din poliester de tip matrice. Unitatea de masura specifica greutatii liniare a fibrelor matricei se masoara in denier. In mod uzual, valorile matricei pot varia intre 150 si 1000. Tipurile de tesaturi utilizate frecvent in producerea bannerelor sunt: 300×500, 500×500, 500×1000, 1000×1000.  Tesatura reprezinta principala caracteristica a rezistentei materialului, insa nu intotdeauna un material cu o densitate mai mare a tesaturii reprezinta garantia acelei rezistente, contand foarte mult si calitatea poliesterului utilizat in procesul de productie.
Vinilul se foloseste in stare lichida si este alcatuit dintr-o serie de produse chimice, în principal clorura de vinil şi un plastifiant. Plastifiantii sunt utilizati ca agenti de dedurizare care ofera flexibilitate adaugata ; pot fi monomerici sau polimerici. Utilizarea plastifiantilor de tip polimeric confera produsului finit o mai buna rezistenta in timp fata de cei de tip monomeric (aproximativ 1 an).

3. Procesul de productie al bannerului

In functie de procedeul de productie folosit, putem clasifica bannerele in 2 categorii : turnate (coated) sau laminate.
Bannerele laminate sunt practic un sandvis care are la mijloc tesatura din poliester si la exterior 2 straturi de vinil aplicate la temperaturi ridicate cu ajutorul unui laminator industrial. Uneori, se adauga in mijlocul sandvisului un vinil negru, astfel realizandu-se blockout-bannerul sau bannerul dubla-fata. Acest strat negru impiedica lumina sa patrunda prin banner, evitand astfel suprapunerea imaginii grafice de pe o parte pe cealalta.

Procedeul de turnare se realizeaza prin umplerea golurilor tesaturii de tip matrice cu vinil cald. Acest procedeu necesita o durata mai mare de timp si implica costuri un pic mai mari fata de cel de laminare, insa este preferat de cei care aleg calitatea produsului finit sau o rezistenta superioara in timp in detrimentul costului scazut.

In urma procesului de productie, bannerele pot avea o textura mata sau lucioasa.

4. Personalizarea bannerelor

In trecut, bannerele se personalizau prin aplicarea de folie adeziva in unul sau mai multe straturi, de diferite culori, pentru a obtine textul sau mesajul publicitar dorit. In prezent, aceasta operatiune se executa cu utilaje de print digital in format mare, putandu-se astfel imprima suprapuneri de culori, degradeuri multicolore si chiar poze, ajungandu-se pana la o latime maxima de imprimare de 5m. Aceasta tehnica este oarecum similara cu cea a imprimantelor de birou, existand un cap de printare care, comandat de un soft, depune picaturile de cerneala pe material.

Bannerul poate fi imprimat cu diferite tipuri de cerneala : pe baza de apa (doar pentru aplicatii de interior), solvent, ecosolvent, latex sau UV.
Panourile publicitare realizate din banner pot avea o rezistenta a printului la exterior de pana la 3 ani.

5. Tipuri de bannere si utilizarea lor

Frontlit-bannerul  este tipul de banner cel mai utilizat in industria publicitara, avand greutati intre 8 si 17 OZ³. O greutate mai mare a frontlit-bannerului nu inseamna intotdeauna si o rezistenta mai mare. Acest material poate fi alb (se utilizeaza in general pentru imprimare) sau colorat in masa de catre producator.
Utilizari : bannere stradale, panouri publicitare, afisaj stradal, bannere pentru cladiri, sisteme expozitionale, standuri publicitare,  roll-up banner, prelate tir, structuri arhitecturale, billboard-uri, etc.

Blockout-bannerul este un material opac, care nu permite trecerea luminii prin el, oferind astfel efectul dorit in realizarea bannerelor dubla-fata. Greutatile cel mai des intalnite pentru blockout-banner sunt intre 13 si 21 OZ. Utilizari : bannere stradale dubla-fata, panouri publicitare, prelate tir, structuri arhitecturale, etc.

Backlit-bannerul are poate varia ca greutate intre 12 si 17 OZ. Calitatea principala a acestui material este translucenta, difuzand foarte bine lumina. Utilizari : city-light, reclame luminoase, casete luminoase, semnalistica de interior luminata.

Mesh-ul, un alt tip de banner, are ca principala caracteristica impletitura rara ce permite trecerea luminii si scade greutatea materialului, care poate varia intre 7 si 15 OZ. Acest lucru inlesneste realizarea bannerelor de dimensiuni mari si foarte mari. Utilizari : bannere mari pentru cladiri, bannere pentru scene, panouri publicitare de mari dimensiuni.

6. Concluzii generale

Bannerele sunt materiale textile, imprimabile digital sau colorate in masa, cel mai des intalnite in industria publicitara, dar folosite cu succes si in alte industrii. Desi intre timp au aparut si alte sisteme de afisaj stradal (precum panourile led), bannerele sunt in continuare foarte cautate, fiind o buna unealta pentru semnalizarea outdoor, sau ooh, cum este mai nou denumita.

¹Poliester: Produs chimic macromolecular, format din numeroase molecule de ester.
²Vinil : Radical organic, nesaturat, obținut prin indepartarea unui atom de hidrogen din molecula etilenei.
³OZ : Veche unitate de masură pentru greutați (folosita și astazi în Anglia), a carei valoare a variat intre circa 28 și 35 de grame.

 

 

 

 

Sursa articol : http://www.headprint.ro/blog/ce-este-bannerul